kryptis – Baal Sulamas (Baal Sulamo)
Vidinės toros studijų centras, vidinės Toros mokymo namai
  • והמשכלים יזהרו כזהר הרקיע ומצדיקי הרבים ככוכבים לעולם ועד. דניאל יב' – ג'. זוהר, נשא, רעיא מהימנא, הסוטה Ir protingi švytės, kaip (זוהר Zohar) švytėjimas dangaus skliaute, o pateisinantys daugumą, per amžius. (Danielis 12 – 3)

יהדות הלכה למעשה 

Adaro mėnuo ir „ארבע פרשיות“

I. M. Lav

 
 
 

Uždaryti užduotį


Šabatas פרה „Para“


Šio Šabato metu laiminamas nisano mėnuo tuo atveju, jei šio mėnesio roš-chodeš išpuola sekantį Šabatą.

Jei roš-chodeš – šiokiadienis, tai Šabatas „Para“ eina prieš Šabatą, kai laiminamas nisano mėnuo. 

Šio Šabato metu taip pat imami du Toros ritiniai: iš vieno skaitoma šabatinė dalis, o iš kito – ištrauka iš knygos Bemidbar (19 sk.).

Yra nuomonė, kad šios ištraukos skaitymas taip pat yra Toros priedermė.

O šio Šabato „haftara“ – 36-tas pranašo Jechezkelio knygos skyrius, aprašantis Izraelio tautos apsivalymą Mašijacho laikais. 

Kas gi pasakyta ištraukoje, kuri skaitoma per Šabatą „Para“?

Tora nurodo joje, kaip reikia atlikti ritualinį apsivalymą po prisilietimo prie mirusiojo. Priemonė šiam apsivalymui yra raudonos karvės pelenai, kurie turi būti ištirpinami „gyvame“ šaltinio vandenyje.

Tuo vandeniu apšlakstomas rituališkai nešvarus žmogus.

Įstatymas apie „raudoną karvę“ yra iš tų Toros įstatymų, kurių prasmės negalime suvokti – šiuos įstatymus reikia tiesiog vykdyti.

Kūrėjas pasakė Izraeliui: „Tai – Mano įstatymas, ir tau uždrausta svarstyti apie jo prasmę“.

Bet kodėl būtent karvė? 

Ir kodėl būtent raudona?

Ir kodėl būtent ta, ant kurios niekada nebuvo uždėtas jungas?

Kodėl apvalo būtent jos pelenai?

Nėra atsakymo į šiuos klausimus. Pasakyta Toroje: „Tai, kas slapta, yra žinoma tik Kūrėjui, mūsų Dievui...“.

Tačiau yra nuomonė, kad „raudonos karvės“ užduotis – ištaisyti aukso veršio nuodėmę.

Midrašas sako: „Tegul ateina mama [t.y. karvė] ir ištaiso tai, ką padarė jos sūnus [t.y. veršis].

Tiesa, klausimai išlieka neatsakyti, pavyzdžiui, kodėl tam tikslui reikalinga būtent raudona karvė?..

Bet dabar yra svarbu išsiaiškinti, kodėl ši Toros ištrauka skaitoma būtent paskutinį adaro mėnesio Šabatą.

Atsakymas tas, kad ateinant nisano mėnesiui, imama ruoštis Pesachui, o pasiruošimas jam būtinai yra susijęs su apsivalymu nuo ritualinio nešvarumo.

Nes tik esant rituališkai švariu, galima atlikti nuvykimo į Jeruzalę ir Pesacho aukos priedermę.

Kiekvienas, kuris susitepė, prisilietęs prie mirusiojo, negali ateiti į Šventyklą ir valgyti Pesacho auką.

Todėl neatskiriama pasiruošimo Pesachui dalimi buvo priminimas apie pilno apsivalymo būtinybę – tai ir yra šios Toros ištraukos skaitymo prasmė.

Liaudis, klausydama šios ištraukos, žinojo, kad ateina ritualinio apsivalymo laikas, tam, kad būtų pasiruošę Pesacho priedermių vykdymui taip, kaip prisako Tora.


Šabatas החודש „Hachodeš“


Šį Šabatą yra laiminamas nisano mėnuo, jei roš-chodeš – savaitės viduryje.

Būna, kad šis Šabatas sutampa ir su pačiu nisano mėnesio roš-chodeš.

Kodėl šis „Šabatas“ vadinasi החודש „Hachodeš“, tai yra „mėnuo“?

Pavadinimas atitinka pirmą žodį iš tos Toros ištraukos, kuri skaitoma šio Šabato metu kaip „maftiras“ (iš antro Toros ritinio).

Ši ištrauka – 12-tas Šmot knygos skyrius: „Šis mėnuo – mėnesių pradžioje jums, jis pirmas jums iš visų metų mėnesių“.

Apie visas priedermes, susijusias su Pesacho aukojimu – apie paaukojimo tvarką, Pesacho sederio struktūrą, apie macą ir marorą, apie „chameco“ draudimą ir t.t. – apie visa tai kalbama šioje ištraukoje.

Jis įveda į pasiruošimo Pesachui atmosferą. 

„Hachodeš“ Šabato „haftara“ paimta iš pranašo Jechezkelio knygos, 45 skyriaus: „Visi tautos žmonės...“ (pagal aškenazių tradiciją) arba „Taip pasakė Kūrėjas...“ (pagal sefardų tradiciją).

Jei nisano mėnesio roš-chodeš sutampa su Šabatu, išimami trys Toros ritiniai - kaip ir per Šabatą „Škalim“, jei jis sutampa su adaro mėnesio roš-chodeš.

Iš pirmo ritinio skaitoma savaitinė dalis, iš antrojo – apie paaukojimus Šabato ir roš-chodeš metu (Bemidbar 28), o „maftiras“ – ta ištrauka, kuri suteikė šiam Šabatui ypatingą pavadinimą.