kryptis – Baal Sulamas (Baal Sulamo)
Vidinės toros studijų centras, vidinės Toros mokymo namai
  • הא לחמא עניא די אכלו אבהתנא בארעא דמצרים. כל דכפין ייתי ויכול, כל דצריך ייתי ויפסח. השתא הכא, לשנה הבאה בארעא דישראל. השתא עבדי, לשנה הבאה בני חורין. הגדה של פסח Štai vargo duona, kurią valgė mano tėvai Egipto žemėje. Kiekvienas norintis gali ateiti ir valgyti, kiekvienas norintis atlikti Pesachą (Peršokimą), gali ateiti ir atlikti. Šiandien – čia, rytoj – Izraelio žemėje. Šiandien – vergai, rytoj – laisvi. (Pesacho Hagada)
  • !חג פסח כשר ושמח Linksmo ir košerinio Pesacho!

Praktinė Halacha (Įstatymai) 

Šabatas

I. M. Lav

 
 
 

Uždaryti užduotį


„Saugok ir atmink“

„Saugok ir atmink“ (זכור) viename žodyje davė mums išgirsti vieningas Kūrėjas“ - taip yra dainuojama sutinkant Šabatą ir prisimenant, kaip Toros dovanojimo momentu judėjai stebuklingu būdu vienu metu girdėjo žodžius „saugok Šabato dieną“ ir „atsimink Šabato dieną“. Išminčiai aiškina, kodėl vienoje vietoje Dešimtyje įsakymų pasakyta saugok Šabato dieną“, o kitoje - atmink Šabato dieną“.

Abu pasakymai turi ypač gilią reikšmę. Paliepimas „atmink Šabato dieną“ moko, kad būtina Šabatui suteikti jo ypatingą charakterį: uždegti žvakes, pasakyti specialias šabatines maldas, atlikti „Kidušą“ ir „avdala“, skaityti Torą, rengti šabatines vaišes ir dainuoti šabatines dainas. Paliepimas saugok Šabato dieną“ moko, kad yra dalykų, kurių reikia vengti Šabato dieną, norint išsaugoti ypatingą tos dienos charakterį - kad yra daug veiklos rūšių, kurių negalima daryti per Šabatą, kad privalu mokintis Šabato įstatymus,  tam, kad žinoti, ką per Šabatą draudžia daryti Tora ir ką draudžia daryti išminčiai, ko reikia vengti, kaip prieštaraujančio šabatinei – šventos dienos dvasiai.


„Saugok ir atmink“ – tai dvi medalio pusės: pozityvi ir negatyvi. Tarkime, žmogus užmigo penktadienį vakare ir išmiegojo 25 valandas iš eilės – ar jis įvykdė Šabato priedermę? Iš pirmo žvilgsnio jis įvykdė paliepimą „saugok“, nes jis juk niekuo nepažeidė Šabato, bet iš tikrųjų jis neįvykdė Šabato priedermės. Per maža yra nieko nedaryti – būtina pasistengti, kad Šabatas būtų Šabatas. Nes pastaruoju atveju nėra įvykdytas paliepimas „atmink“, kadangi nėra padaryta nieko, kad būtų pašventinta ši diena ir pats žmogus.

Šiuo pavyzdžiu bandoma parodyti klaidą, kuri yra paplitusi tarp tų, kurie neturi aiškaus supratimo apie tai, kas yra Šabatas: kai yra manoma, kad Šabato įstatymai yra tik draudimų rinkinys – tam tikri tabu: nevažiuoti, nerūkyti, nejungti elektros – nėra nei jūros, nei krepšinio, nei televizoriaus... Lygtai visas Šabatas – vien draudimai! Be abejo, šis įsivaizdavimas turi dalį tiesos. Tik nepastebėta lieka antroji pusė – kad Šabato priedermė turi ir pozityvią pusę, kuri ne mažiau svarbi. Tai nėra tik fizinio poilsio diena – tai diena, kai žmogui duodama dvasinio augimo galimybė. Kelionės, maudynės jūroje, futbolo rungtynės – tai galima atlikti paprastomis savaitės dienomis, o per Šabatą yra laikas ir vieta vykdyti Toros žodžius: „Prisimink Šabato dieną, kad pašventintum ją“.

.