kryptis – Baal Sulamas (Baal Sulamo)
Vidinės toros studijų centras, vidinės Toros mokymo namai
  • ותהר עוד ותלד בן ותאמר הפעם אודה את יהוה על כן קראה שמו יהודה ותעמד מלדת. בראשית כט' – לה Ir pastojo (Leja) vėl ir pagimdė sūnų, ir pasakė: „Dabar padėkosiu Kūrėjui“, todėl pavadino vardu „Jehuda“ (padėka) , ir nustojo gimdyti. (Berešit 29 – 35)

Praktinė Halacha (Įstatymai) 

Šabatinis „Šacharitas“

I. M. Lav

 
 
 

Uždaryti užduotį

„Maftir“ ir „Haftara“

Po septynių pakviestųjų Toros skaitymui aštuntu kviečiamas žmogus, kuris skaitys „Haftara“ ir dėl jo Toroje perskaitomos kelios eilutės – ištrauka, kuri vadinasi „Maftir“. Ši garbė gali atitekti ir kohenui, ir levitui, o kai sinagogoje yra „bar-micva“ – jis turi pirmenybės teisę „Maftirui“.

„Maftir“ – tai mažiausiai trys paskutinės savaitinės Toros dalies eilutės.

 

Kodėl „Maftir“ - tai jau skaitytų Toros žodžių pakartojimas?

„Maftiro“ paskyrimas – tai taip vadinama Toros garbės apsauga ir jos pranašumo prieš visus pranašų žodžius, kurie bus skaitomi „Haftaroje“, pademonstravimas. Nes juk galima būtų pagalvoti, kad Tora neturi tokio  išskirtinio svarbumo, nes pakviestasis jos skaityti pasako tik du palaiminimus – vieną prieš ir vieną po skaitymo, tuo tarpu kai maftiras pasako penkis palaiminimus: vieną prieš „Haftaros“ skaitymą ir keturis – po jo. Nejau Tora žemiau už pranašus?! Todėl, kad niekam nekiltų tokia mintis, išminčiai tarsi pasakė maftirui: žinok, jog tam, kad gauti teisę skaityti „Haftara“, tu turi iš pradžių perskaityti mažiausiai tris eilutes iš Toros – juk „Haftara“ neegzistuoja atskirai, o yra susijusi su Tora ir iš jos įgauna visą savo reikšmę.

Taigi, po Toros skaitymo kviečiami du žmonės, kad vienas jų pakeltų Toros ritinį ir parodytų visiems besimeldžiantiems (tai vadinasi הגבהagaba pakėlimas), o kitas – kad susuktų į „parochet“ – specialų uždangalą (šis veiksmas vadinasi גלילהglila susukimas).

Kiekviena „Haftara“ pagal savo turinį turi ryšį su ta Toros dalimi, prie kurios ji yra prijungta. „Haftaros“ skaitymui taip pat gali būti iškviestas ir berniukas, kuriam dar nesuėjo 13 metų, nes maftiras neįeina į septynių, būtinai per Šabatą kviečiamų skaityti Toros skaičių. „Haftaros“ skaitymo intonacijos skiriasi nuo Toros skaitymo intonacijų. Prieš „Haftaros“ skaitymą pasakomas palaiminimas: „...Palaimintas Tu, Kūrėjau, Kuris pasirinkai Torą ir Moše, Tavo tarną, ir Izraelį, Tavo tautą, ir pranašus teisius ir teisingus!” Po “Haftaros” sakomi keturi palaiminimai: „Kūrėjas, kuris ištikimas visiems Savo žodžiams“, „Džiuginantis Cioną savo sūnų sugrįžimu“, „Davido gynėjas“, „Pašventinantis Šabatą“. „Haftara“ skaitoma arba iš spausdinto leidinio, arba iš rankraščio ritinio. Kai kurios „Haftarot“ turi tokią didelę reikšmę, kad pats Šabatas vadinamas pagal „Haftaros“ pavadinimą: שובהשבת Šabat šuva, הגדול שבת Šabat agadol, חזון שבת Šabat chazon, נחמו  שבת Šabat nachamu.