Judaizmas
apibrėžia maldą (tfila-תפילה) kaip „tarnavimą
Kūrėjui širdimi“. Toros žodžiai „...tarnaujant Jam visa širdimi“ išminčiams
kelia klausimą: ką reiškia „tarnavimas Aukščiausiajam širdimi“? Ir atsako
išminčiai: tai - malda.
Maldos vertė, be
abejo, yra jos tikrume, nes ji užgimsta pačioje širdyje. Pranašas Ješajahu sako
Kūrėjo vardu: „Nes priartėjo ši tauta prie Manęs tik žodžiais, kalba savo
šlovino Mane - o širdis jų toli nuo Manęs“. Tai yra, kad malda tapo
mechaniškai tariamais žodžiais, tuo tarpu, kai širdis užimta kitais dalykais.
Ir pranašas tęsia: „Ir tapo jų baimė prieš Mane paprasčiausiai išmokta
priederme“.
Bendrai
kalbant, nėra jokių apribojimų dėl maldos turinio, išraiškos formos, stiliaus
ir net kalbos, kuria ji tariama. Nes jos esmė - tarnavimas Kūrėjui širdimi -
gali būti išreikšta kada ir kaip patinka. Ir visgi Didžiojo Susirinkimo [1] vyrai
nustatė griežtai apibrėžtą tekstą maldai - aštuoniolika palaiminimų, kuriuose
yra įjungti prašymai patenkinti visas pagrindines žmogaus reikmes.
Ši malda,
tapusi pagrindine judėjiško tarnavimo Kūrėjui dalimi, atitinka tarnavimą
Kūrėjui Šventykloje, sugriautoje beveik prieš du tūkstančius metų. Judėjai
meldžiasi per parą tris kartus ir tai atitinka tris svarbiausius tarnavimo Kūrėjui
momentus Šventykloje: rytinį aukojimą už visą Izraelį, tokį pat aukojimą
antroje dienos pusėje ir sudeginimą naktį tų dalių, kurių nespėjo sudeginti
aukure iki saulės laidos.
Toros
išminčiai sako, kad šios trys maldos - „Šacharit“
שחרית, „Mincha“ מנחה ir „Maariv“ מעריב
(arba „Aravit“ ערבית)
- nustatytos dar judėjų tautos protėvių. Apie tai yra užuomina Toroje: „Ir
pakilo Abrahamas anksti ryte ir nuskubėjo į tą vietą, kur stovėjo prieš Kūrėją“
(Berešit, 19) - tai yra Abrahamas
nustatė rytinę maldą “Šacharit“;
„Ir išėjo Icchakas vakarop į lauką pasimelsti“ (Berešit, 24) – todėl,
kad jis nustatė maldą „Mincha“;
„Ir sustojo Jakovas vienoje vietoje...todėl, kad saulė nusileido“ (Berešit, 27) - Jakovas sustojo, kad pasakytų vakarinę maldą „Maariv“.
Iš šių paminėjimų
apie maldą išminčiai nurodo, kaip būtent reikia ją sakyti: stovint, išliejant
savo širdį Kūrėjui, tarsi be besimeldžiančiojo ir Kūrėjo nieko pasaulyje nėra,
tvirtai tikint tuo, kad Kūrėjas girdi maldą...
Maldos, lydinčios judėjų tautą daugelį šimtmečių, įgavo ypatingą reikšmę po to, kai Izraelis neteko Šventyklos. Pranašas Hošea pasakė: „Ir atnešime kaip auką mes Tau savo lūpose maldą vietoje jaučių, kuriuos aukojo Šventykloje“. Aukojimai skirti tam, kad priartinti Izraelio sūnus prie Kūrėjo ir tą patį vaidmenį atlieka maldos: jos nustato tiesioginį ryšį tarp žmogaus ir jo Kūrėjo.
[1] Didžiojo Susirinkimo vyrai – Toros išminčiai, vadovavę judėjų tautai
po sugrįžimo iš Babilono tremties Ezros ir Nechemijos laikais. Jie
paskelbė Torą vienintele judėjų valstybės konstitucija, o Sanhedriną –
vieninteliu autoritetu Halachos nustatymo klausimuose. Tarp Didžiojo
Susirinkimo vyrų taip pat buvo ir pranašai. Savo veikloje Didysis
Susirinkimas vadovavosi trimis principais: teisingumas, jaunosios kartos
auklėjimas ir Toros mokymo skleidimas (Avot, 1 dalis). Jie priėmė
nustatymus, kurie iki šių dienų reguliuoja judėjų gyvenimo būdą.
Didžiojo susirinkimo vyrai nustatė būtent tris kartus per dieną skaityti
maldą „Šmone-esre“.