„Mincha“ ir trečioji trapeza
Kalbant apie
maldą Mincha šiokiadieniais, buvo minėta, kad šios maldos laikas – tai
ypatingo Kūrėjo palankumo laikas, kai Jis noriai priima maldas,
ir buvo
pateiktas pranašo Elijahu pavyzdys, kad pranašas gavo Kūrėjo atsakymą
būtent „Minchos“ metu. Todėl Šabato „Minchos“ metu tai pabrėžiama
žodžiais: „Ir aš meldžiuosi Tau Tavo palankumo laiku, Kūrėjau: Dieve,
dėl didelio Savo gailestingumo duok man tikrąjį išsigelbėjimą!“.
Šabatinės „Minchos“ metu skaityti Torą kviečiami trys žmonės –
kohenas, levitas ir „israel“, ir skaitoma Toros dalies, skirtos kitam
Šabatui, pradžia. Ta pati dalis skaitoma kitos savaitės pirmadienį ir
ketvirtadienį.
Po Toros skaitymo ir Toros ritinio grąžinimo į „aron
kodeš“, bendruomenė atsistoja maldai „Amida“. Šį kartą jos turinys
viduriniame skyriuje koncentruojasi ties dvejomis tarpusavyje
susijusiomis temomis: Kūrėjo vienybe ir išskirtinumu, ir Jo tautos
vienybe bei išskirtinumu: „Tu – vienas, ir vardas Tavo – vienas. Ir kas
panašus į Tavo tautą, Izraelį – vieningą tautą žemėje! Didybės grožį ir
išsigelbėjimo vainiką – ramybės ir šventumo dieną – dovanojai Tu savo
tautai..“
Po to, kai chazanas pabaigia „Amidos“ pakartojimą, priimta
sakyti sekančias tris eilutes: „Tavo malonė – amžina malonė, ir Tavo
Tora – tiesa! Ir malonė Tavo, Kūrėjau, - iki dangaus: darai Tu didžius
darbus, Kūrėjau, kas prilygs Tau? Malonė Tavo – kaip Dieviški kalnai,
įstatymai Tavo – giliausia bedugnė: ir žmones, ir gyvulius gelbėji Tu,
Kūrėjau!”.
Šios trys eilutės – Kūrėjo teismo pateisinimas, panašiai
kaip palaiminimas „palaimintas Teisėjas iš tiesų teisingas“ – nors
nuosprendis griežtas ir kartus, mes pripažinsime jo teisingumą. Šių
eilučių skaitymas šabatinėje „Minchoje“ paremtas tuo, kad trys
didieji judėjai, trys judaizmo kertiniai akmenys išėjo iš šio pasaulio
per Šabatą, tuo metu, kai sakoma „Mincha“: teisuolis Josefas, Jakovo
sūnus, Moše ir karalius Davidas.
Po
„Minchos“ pradedama trečioji šabatinė trapeza. Jos tikslas – ne alkio
numalšinimas, bet dvasinių atsargų sukūrimas, „akumuliatoriaus
pakrovimas“ ateinančiai savaitei. Toros žodžiai, giesmės, pakeliančios
sielą - ir truputėlis liūdesio ateinant sutemoms – visa tai sukuria
nepakartojamą nuotaiką, kuria persmelkta trečioji šabatinė trapeza.
Kabala atskleidžia, kad trečiosios šabatinės trapezos laikas – tai
didžiausio Kūrėjo palankumo laikas, didesnis netgi nei „Minchos“ metu.
Šventose knygose sakoma, kad Izraelio tautos išvadavimas pilnu dydžiu
bus būtent Šabato vakarą. Didžiulis troškimas ir liūdesys, vilčių
polėkis ir kančia – visa tai susipina į viena ir skamba tose dainose,
kurias malonu dainuoti tuo metu.