“Kasdieniai reikalai” ir מוקצה
Be
„darbų tėvų“ ir jų „vaikų“ per Šabatą uždrausti visi tie veiksmai, kurie
įprasti kasdien, kadangi jie nesiderina su Šabato šventumu.
Šis
požiūris remiasi pranašo Ješajahu žodžiais (sk. 58): „Jei leisi savo
kojoms pailsėti per Šabatą, neužsiimdamas savais reikalais Mano šventą
dieną, ir pavadinsi Šabatą palaiminimu, žavesio diena – šventa diena
Kūrėjui, ir pagerbsi ją tuo, kad nesiimsi tą dieną daryti to, ką esi
įpratęs šiokiadieniais, siekdamas savo naudos, ir nuo kalbų apie šitą
susilaikysi – nusipelnysi tu Kūrėjo palaiminimo, ir Aš iškelsiu tave į
žemės aukštumas, ir leisiu tau mėgautis Jakovo, tavo tėvo, dalimi, -
tai tiesa, nes Kūrėjas taip pasakė!“
Tam, kad Šabatas
iš tiesų nusipelnytų „šventos dienos Kūrėjui“ vardo, reikia skirti
ypatingą dėmesį trims kategorijos „saugok“ aspektams:
1. „Nedarysi tą dieną to, ką esi įpratęs šiokiadieniais“. Netgi
vaikščioti per Šabatą dera ne taip, kaip šiokiadieniais, - kai žmogus
skuba, lekia, bėga... Judėjų išminčiai sako: tegul net tavo eisena per
Šabatą skiriasi nuo kasdieninės.
2. „Siekdamas savo naudos“. Visi siekiai, susiję su darbu, uždarbiu, materialinių gėrybių vaikymusi, privalo būti užmiršti per Šabatą.
3. „Ir nuo kalbų apie tai susilaikysi“.
Tegul tavo kalba per Šabatą skiriasi nuo kasdienių kalbų. Biržos
naujienos, politika, sąskaitų būklė, prekių reklama – visa tai turi
neegzistuoti per Šabatą.
Akivaizdu, kad visa tai niekaip
nesusiję nei su vienu iš „darbų tėvų“. Vienok – tai „šiokiadienių
reikalai“, ir bet kuriuo atveju jie uždrausti per Šabatą.
Iš
to judėjų išminčiai daro išvadą, kad daiktų, naudojamų kasdien,
pernešimas iš vietos į vietą besąlygiškai nesiderina su Šabato dienos
šventumu. Jei jau pašnekesiai kasdienėmis temomis uždrausti, tuo labiau
uždrausti veiksmai, būdingi šiokiadieniams. Daiktus, kurių negalima pernešti Šabato metu, išminčiai pavadino מוקצה mukce – tai yra kažkas ypatinga, ko reikia vengti per Šabatą.
Rambamas teigia, kad įstatymo dėl מוקצה įvedimo priežastis yra
nuogąstavimas, kad jei žmogus laisvai ims į rankas ir pernešinės
įvairius daiktus, jis gali greitai peržengti Toros priesaką apie Šabato
poilsį.
Yra keletas מוקצה rūšių:
• “מוקצה dėl
uždrausto darbo”. Tai bet koks daiktas, skirtas atlikti darbui,
uždraustam per Šabatą: pavyzdžiui rašiklis, pinigai, automobilis,
plaktukas, pjūklas ir pan. Jų negalima imti į rankas ir netgi negalima
prie jų liestis.
• “מוקצה dėl nemalonių pojūčių”. Į šią kategoriją
įeina visa, kas netinkama naudojimui ar prie ko nemalonu liestis: indų
šukės, atliekos, pamazgos ir t.t.
• “מוקצה dėl galimo nuostolio”. Tai
daiktai, esantys namuose ir skirti ne asmeniniam naudojimui, bet
pardavimui. Prieš Šabatą šeimininkas turi apsispręsti, kad viso Šabato
metu šie daiktai jam tarsi neegzistuoja ir tik Šabatui pasibaigus jis
turi teisę juos parduoti. Nuo to paties momento jis nebegali
persigalvoti ir pasiimti juos per Šabatą savo asmeniniam naudojimui.
Kitas pavyzdys: šchitos peilis ar peilis, skirtas apipjaustymui
– subtilūs ir brangūs instrumentai, skirti tik konkrečiam tikslui,
mažiausias ašmenų nelygumas daro juos netinkamais. Todėl negalima jų
imti per Šabatą tam, kad, pavyzdžiui, supjaustyti duoną ar vaisius ir
pan.
• “מוקצה iš nepasiruošimo Šabatui”. Čia kalbama apie tokius
dalykus, kurių Šabato pradžioje buvo visiškai negalima naudoti, vienok
Šabato bėgyje jie tapo tinkamais naudojimui. Halacha teigia, kad kol
tęsiasi Šabatas, jais vis tiek negalima naudotis. Pavyzdžiui, negalima
valgyti vaisių, nukritusių nuo medžio per Šabatą (o skinti jų negalima
dėl kitos priežasties: tai uždraustas darbas, kilęs iš “darbų tėvo” -
pjūties): Šabato pradžioje jie buvo netinkami naudojimui, o po to,
kadangi jie patys nukrito ant žemės, negalima imti jų iki tol, kol
nesibaigs Šabatas.