kryptis – Baal Sulamas (Baal Sulamo)
Vidinės toros studijų centras, vidinės Toros mokymo namai
  • „Toks bus raupsuoto (žmogaus) įstatymas, jo išsityrinimo dieną, jis turi būti nuvestas pas koheną. Ir išeis kohenas iš stovyklos, ir apžiūrės kohenas, ir štai – išgijo raupsuotas nuo savo raupsų“ (Vajikra 14 – 2, 3).
  • !שבת שלום
  • Šabat Šalom!

Praktinė Halacha (Įstatymai) 

Aukojimai ir dešimtinės תרומות ומעשרות

I. M. Lav

 
 
 

Uždaryti užduotį

Aukojimų ir dešimtinių atskyrimo tvarka

 Ir taip, nuo derliaus atskiriama truputį daugiau nei 1% ir jei tai תבל (Žemės ūkio produkcija, nuo kurios nebuvo atskirta Aukojimai ir dešimtinės) yra pasakomas anksčiau nurodytas palaiminimas.

Jei derlius תבל, tai išperkant Antrąją dešimtinę taip pat pasakomas palaiminimas, o po to sakoma: „Ši Antroji dešimtinė kartu su jos penktąja dalimi išpirkta į vieną פרוטה monetą, kurią aš paskyriau Antrosios dešimtinės išpirkimui“.

Jei yra abejonių, kuriems septynmečio metams priklauso derlius ir kokią iš dešimtinių reikia atskirti, tuomet priduriama: „O jei šis derlius iš Dešimtinės vargšams, tai viskas, ką aš pasakiau apie Antrąją dešimtinę, tegul bus skiriama  Dešimtinei vargšams“.

 

 ערלה Orla ir נטע רבעי neta revai

 Tora sako (Vajikra, 19): „Kai ateisite į žemę (kurią Kūrėjas duos jums) ir kai pasodinsite bet kokį vaismedį, tris metus nevalgykite jo vaisių – trys metai uždrausti jums, o ketvirtais metais jo vaisiai bus šventenybė Kūrėjo garbei. Penktais metais valgykite visus jo vaisius, kad padidinti jums jo derlių. Aš Kūrėjas, jūsų Dievas“.

Šis įstatymas – įstatymas apie ערלה – yra vykdomas ir Izraelyje, ir už jo ribų (tai „įstatymas, duotas Moše ant Sinajaus“). Medžio vaisius pirmus tris jo gyvavimo metus draudžiama valgyti ir naudoti kokiems nors kitiems tikslams. 1 mėnesio tišrei diena – tai „sodinukų nauji metai“, o 15 švato diena - „medžių nauji metai“ ir todėl nėra būtinybės kiekvieną kartą laukti tris metus su kalendoriniu tikslumu. Visiškai įmanoma, kad draudimas tęsis tik pusantrų metų: jei medis pasodintas likus pusantro mėnesio iki Roš-hašana, tai pirmos 14 dienų, kurios reikalingos sodinuko įsišaknijimui ir sekantis mėnuo iki Roš-hašana, užskaitomi kaip visi pirmi metai, o po metų ir keturių su puse mėnesio, iki Tu-bišvat, yra užskaitomi kaip treti ערלה metai ir prasideda ketvirti metai, kai medis vadinasi נטע רבעי. Šventyklos laikais tų metų derlių pristatydavo į Jeruzalę ir ten suvalgydavo ritualiniame švarume – kaip „šventenybę Kūrėjo garbei“. Tačiau, Antrosios dešimtinės išpirkimo galimybė, apie kurią buvo kalbėta aukščiau, yra taikoma taip pat ir נטע רבעי derliui. Todėl buvo galima atvežti į Jeruzalę pinigus, už kuriuos buvo išpirktas נטע רבעי derlius ir „pravalgyti“ juos ten tomis pačiomis sąlygomis.

 

Iš praeities – į dabartį

 Šiais laikais, kai žemdirbiai turi daug priemonių pagreitinti medžio augimą, būna, kad medis duoda derlių jau pirmaisiais trejais savo gyvavimo metais. Todėl perkant pavyzdžiui vynuoges, persikus ir pan., reikia įsitikinti, ar jie nėra iš ערלה derliaus.

Jei tiksliai žinoma, kad vaisiai iš ketvirtų metų derliaus, tai išperkant  נטע רבעי pasakomas palaiminimas: „Palaimintas... prisakęs išpirkti ketvirtų metų vaisius“. Tačiau jei tai nėra tiksliai žinoma, išperkama be palaiminimo.