kryptis – Baal Sulamas (Baal Sulamo)
Vidinės toros studijų centras, vidinės Toros mokymo namai
  • „Toks bus raupsuoto (žmogaus) įstatymas, jo išsityrinimo dieną, jis turi būti nuvestas pas koheną. Ir išeis kohenas iš stovyklos, ir apžiūrės kohenas, ir štai – išgijo raupsuotas nuo savo raupsų“ (Vajikra 14 – 2, 3).
  • !שבת שלום
  • Šabat Šalom!

Praktinė Halacha (Įstatymai) 

Adaro mėnuo ir „ארבע פרשיות“

I. M. Lav

 
 
 

Uždaryti užduotį

 

Be Esteros pasninko, Purimo ir Šušan Purimo, adaro mėnuo pasižymi dar tuo, kad keturių jo Šabatų metu (du yra prieš Purimą ir du - po jo) yra skaitomos „ארבע פרשיות“ - keturios Toros ištraukos, specialiai skirtos kiekvienam šių Šabatų. Jos skaitomos po įprastų tos savaitės Toros dalių. Šios keturios ištraukos vadinasi: שקלים „Škalim“, זכור „Zachor“, פרה „Para“ ir החודש „Hachodeš“. Visas adaro mėnuo turi didžio stebuklo antspaudą - stebuklo, padaryto judėjams Persų imperijoje Mordechajaus ir Esteros laikais ir todėl pagal išminčių nurodymą „nuo adaro pradžios padidinamas linksmumas“.

Šabatas שקלים „Škalim“

Šabatas שקלים „Škalim“ - tai paskutinis Šabatas prieš adaro mėnesio roš-chodeš arba Šabatas, sutampantis su roš-chodeš. Kai Toros skaitymui pakviečiamas maftiras, jam paskaitoma ištrauka iš Šmot knygos (30 skyrius), kalbanti apie שקלים „škalim“. Šventyklos laikais per adaro mėnesio roš-chodeš visoje šalyje buvo paskelbiama, kad atėjo laikas שקלים „škalim“ atidavimui: kiekvienas judėjas, vyresnis nei 20 metų, turėjo atiduoti pusę šekelio Šventyklai, tie pinigai buvo skirti visuotiniams aukojimams. Šio įstatymo šaltinis yra Toroje, „Šmot“ knygoje: „Kai skaičiuosi Izraelio sūnus... Tegul kiekvienas atneša atperkamąją auką už savo sielą... Štai ką tegul duoda kiekvienas, kuris yra surašomas [tai yra judėjas nuo 20 metų ir daugiau]: pusę šekelio, švento šekelio... Kaip išaukštinimą Kūrėjui... Turtingas - ne daugiau, o nepasiturintis - ne mažiau pusę švento šekelio turi duoti kaip išaukštinimą Kūrėjui - jūsų sielų išpirkimui. Ir paimk šią išpirką, šį sidabrą iš Izraelio sūnų ir atiduok jį Laikinosios Pastogės statymui ir bus tai Kūrėjui geru prisiminimu apie Izraelio sūnus - jūsų sielų išpirkimui“.

Mūsų dienomis šios priedermės įvykdymui imamos trys sidabrinės monetos, kaip atsiminimas apie senovinį „pusę šekelio“. Kodėl būtent trys? Todėl, kad būtent tris kartus paminimas žodis „išaukštinimas“ anksčiau pateiktoje citatoje. Šios monetos yra atiduodamos į צדקה (labdaros) fondą, esantį kiekvienoje sinagogoje. Tai yra daroma antroje Esteros pasninko dienos pusėje arba vakare po pasninko pabaigos, Purimo naktį, prieš Megilat Ester skaitymą.

Reikia paminėti, jog tie „pusė šekelio“, kurie kadaise buvo atiduodami dykumoje, buvo skirti vienam tikslui - visuotiniam žmonių suskaičiavimui. Suskaičiavus visas surinktas monetas, paaiškėdavo vyresnių nei 20 metų vyrų skaičius, kurie buvo kviečiami visuomeninei tarnybai. Judėjai nebuvo skaičiuojami „pagal galvas“. Sulaužęs šį įstatymą karalius Davidas užtraukė sau ir visai tautai baisią bausmę - marą. O karalius Šaulis, ruošdamasis karui, elgėsi priešingai: jis skaičiuodavo kiekvieno, prisistačiusio tarnybai, atneštus ėriukus.  Šis draudimas paremtas idėja, pagal kurią tautos vertingumas negali būti išreiškiamas kiekybiškai, bet tik kokybiškai. Todėl kai sinagogoje norima išsiaiškinti, ar susirinko dešimt žmonių „minjanui“, pasakoma eilutė iš dešimties žodžių, ir kiekvienas tų žodžių susiejamas su vienu iš esančių sinagogoje.

 Sekantis Šabatas po Šabato שקלים vadinasi „pertraukos Šabatas“, todėl, kad jis atskiria Šabatą „Škalim“ nuo kitų Šabatų, kurių metu skaitomos likusios trys ištraukos iš „ארבע פרשיות“.

7 adaro - diena, kai pasak tradicijos, mirė Moše. Nėra žinoma, kur yra jo kapas. Ir ši diena paskelbta Atminties diena tų karių, kurių palaidojimo vieta nežinoma.

Šabatas זכור „Zachor“

Paskutinis Šabatas prieš Purimą - tai Šabatas זכור „Zachor“. Iš „aron kodeš“ išimami du Toros ritiniai ir kaip „maftiras“ skaitoma ištrauka iš knygos Dvarim (25 skyrius): „Atsimink, ką padarė tau Amalekas kelyje, išeinant iš Egipto“. Šios ištraukos skaitymas - Toros priedermė. O „haftara“ (iš I Šmuel knygos, 15 sk.) pasakoja apie Šaulio karą prieš Amaleką ir apie tai, kaip Šmuelis nužudė Amaleko karalių Agagą.

Šiai „haftarai“ ši ištrauka parinkta todėl, kad išminčiai prisakė, jog „prisiminimas turi būti pirmiau veiksmo“. Kaip žinoma, Hamanas buvo tiesioginis Amaleko karaliaus Agago palikuonis ir jo pasmerkimas myriop kartu su jo dešimčia sūnų, buvo pažado „Visiškai ištrinsiu Aš atminimą apie Amaleką po dangumi“ (Šmot 17:14) įgyvendinimas. Ir taip, priedermė „Atsimink, ką padarė tau Amalekas“ yra vykdoma prieš priedermę „Visiškai ištrinsiu“ tuo, kad šis Toros paliepimas yra skaitomas Šabato, einančio prieš Purimą, metu.