kryptis – Baal Sulamas (Baal Sulamo)
Vidinės toros studijų centras, vidinės Toros mokymo namai
  • אל תאמר לכשאפנה אשנה, שמא לא תפנה. אבות ב' – ה'. רב ברוך אשלג, שלבי הסולם, תלמוד בבלי, ברכות, הגורם לתפילה Tegul nesako žmogus, kai bus proga (nusiteikimas), pradėsiu mokytis. Nes gali tokios progos (nusiteikimo) nebūti iš vis. (Avot 2 – 5)

התבוננות שבועית פרשת חקת  

Savaitinė įžvalga Toros daliai Chukat

pagal mokyklą Hasulam, vad. ravo Adam Sinaj

 
 
 

1. Kiekvienas žmogus turi pasirinkti du dvasinio darbo „virš logikos“ aspektus. 2. „Mocha“ (protas) – žmogus turi pasirinkti dalyką, kurį jis skaito teisingu. Ir nors žmogaus nuomonė nesutinka šiuo klausimu su išminčių, mokytojo ar vadovo nuomone, žmogus turi vykdyti šią pasirinktą savo nuostatą. 3. „Liba“ (širdis) – žmogus turi pasirinkti penkis dalykus, kuriuose jis turi nugalėti savo įprastą „kūnišką“ troškimą. Paskui visą savaitę žmogus turi vykdyti tai, nežiūrint į savo „kūniškus“ norus. 4. Įsižiūrėk į jausmą „širdyje“ atsisakymo sukelto „vidinio konflikto“ metu ir po jo. 5. Išmesk visą „loginį spaudimą“ ir „nusivylimą“, kuris ateina į tavo protą prieš šį „atsisakymą“ ir „susilaikymą“. 6. Susikurk ir pajusk savo širdyje didelį džiaugsmą, išplaukiantį iš šio „išsilaisvinimo“, kurį jaučia tavo siela, eidama virš „įprastinės egoistinės logikos“.

Uždaryti užduotį




Parašyta: „Ir kalbėjo Kūrėjas Moše ir Aronui, sakydamas:
Štai tokie Toros įstatymai (חוקת chukat),
kuriuos prisakė Kūrėjas sakydamas:
Kalbėk Izraelio sūnums, tegul paima sau raudoną karvę (para aduma),
tobulą, neturinčią trūkumo, ant kurios nebuvo uždėtas jungas“ (Bemidbar 19 – 1, 2).


Šios savaitinės Toros dalies pagrindas:
„Koks yra skirtumas, tarp „skylės“ ir „uždaros ertmės“ žmogaus sieloje“?
Toroje yra dvi rūšys įstatymų:
משפתים – mišpatim, tai įstatymai, kurie yra logiškai suprantami,
חוקים – chukim, tai įstatymai, kuriuos suprasti reikalinga aukštesnė, dvasinė logika.


Toros dalyje Chukat kalbama apie פרה אדומה (para aduma) raudoną karvę,
kurios pelenais galima panaikinti ir ištyrinti mirusių kūnu sukeliančius nešvarumus.
Šis „para aduma“ įstatymas visiškai išeina iš mūsų „logikos rėmų“,
t.y. „raudonos karvės“ pelenai „sutepdavo „švarius“ ir ištyrindavo „suteptus“.
Iš tikro „švarus“ žmogus, t.y. kohenas, norėdamas ištyrinti „nešvarų“ žmogų,
prisiliesdavo prie „raudonos karvės“ pelenų ir tapdavo „nešvarus“.
Kita vertus, „nešvarus“ žmogus, praeidavo ištyrinimą, ir tapdavo „švarus“.


Paprastai visus mūsų gyvenimo dėsnius ir reiškinius mes norime suprasti realiai, logiškai.
Tačiau Tora sako mums, kad yra dėsnių, kurių mes suprasti negalime,
ir juos turime priimti remiantis „aukštesne“ – dieviška, tikėjimo logika.
Ir iš tikro, jei gerai įsižiūrėsime į taip vadinamą „mokslinį“ mūsų gyvenimo supratimą,
mes pamatysime, kad jis visas remiasi tikėjimu.
Tai reiškia, kad kiekvienas mokslas ar teorija remiasi aksiomomis bei postulatais,
daugelį kurių negalima „logiškai“ paaiškinti.
Paprasčiausiai negalima „logiškai“ paaiškinti netgi pačios logikos,
t. y. kodėl po priežasties visada būtinai turi eiti pasekmė...
Todėl čia ateina Toros logika, kuri teigia,
kad pirmoji realybės sukūrimo priežastis yra Kūrėjas,
ir Jo tikslas yra padaryti kūrinijai gerumą.
Kodėl?
Net ir tai negalima „logiškai“ paaiškinti...


Savaitinė Toros dalis sako, kad nėra dviejų atskirų pasaulio supratimų Toros ir mokslinio.
Iš tikro mokslinis pasaulio supratimas yra būtina,
svarbi ir labai reikalinga pasaulio supratimo dalis.
Tačiau mokslinis supratimas turi tik dar labiau sustiprinti ir išaukštinti tikėjimą,
bei tarnauti jam.


Baal Sulamas šiuo vidiniu aspektu aiškina rytinį palaiminimą:
„Palaimintas esi Kūrėjau, nes sukūrėi žmoguje skyles... ir tuštumas (uždaras ertmes)“.
„Skylės“ – tai pasaulio loginis, mokslinis suvokimas,
kurio negalima „užkimšti“.
„Tuštumos (uždaros ertmės)“ – tai pasaulio suvokimas tikėjimo pagrindu,
kurio negalima „pradurti“.
Palaiminimas tęsia:
Jei yra pažeidžiamas koks nors suvokimas:
– „užkemšamas“ mokslinis, loginis suvokimas,
– „praduriamas“ tikėjimo suvokimas,
„Negali (žmogus) egzistuoti nei vienos valandos“.


Iš tikro šios savaitinės Toros dalies pagrindas ir nagrinėja „skylės“ bei „uždaros ertmės“ aspektus, kaip žmogaus sieloje, taip ir visoje realybėje.
Toros įstatymai „mišpatim“ atitinka „skylės“ aspektą,
t. y. tai ką galime logiškai paaiškinti, „pradurti“.


Kitas Toros įstatymų aspektas „chukim“ atitinka „uždaros ertmės“ aspektą,
kurio logiškai paaiškinti – „pradurti“ negalima.
Todėl įstatymų rūšį „mišpatim“ būtina suprasti,
o įstatymais „chukim“ būtina tikėti.
Ir šie abu supratimai turi būti harmonijoje.


Parašyta: „Kalbėk Izraelio sūnums,
tegul paima sau raudoną karvę (para aduma),
tobulą, neturinčią trūkumo,
ant kurios nebuvo uždėtas jungas”.


Midrašas pasakoja, kad po Izraelio nuodėmės su aukso veršiu:
„Ateis mama ir išvalys nešvarumus” (Midraš Tanchuma, Chukat 8).
Iš tikro pirmiausia turime suprasti šios nuodėmės prasmę.
Veršis ivritu “egel” (עגל) reiškia „apvalus“,
kabalos išmintyje tai atspindi troškimą naudotis „igulim“ (עגולים) – egoistiniais „indais“, norais.
Tačiau „aukštutiniuose“ dvasiniuose pasauliuose buvo priimtas sprendimas,
kad šviesa į egoistinius „indus“, t.y. norus negali įeiti.
Ir tai, kas yra priimta „aukštesniuose“ pasauliuose, „žemesniuose“ pasauliuose,
t. y. pas mus, tampa įstatymu.


Todėl po šio grubaus Izraelio prasižengimo,
Kūrėjas Toroje nurodo,
kaip galima ištaisyti šią klaidą.
Iš tikro prasižengta buvo su „kaire puse“, t. y. „gavimu“,
todėl ir „ištaisymas“ – tai „teisingas kairės pusės panaudojimas“.


Knyga Zohar rašo, kad kairės pusės dvasinis aspektas vadinasi „jautis“ (šor).
Yra dvi „jaučių“ rūšys „šor muad“ – „piktas jautis“ ir „šor rafe“ – „minkštas jautis“.
„Rafe“ raidės sudaro žodį „para, karvė“(רפה – פרה).


Taip pat turime suprasti, ką reiškia:
„Raudona karvė“, (para aduma פרה אדומה)?
Žodį raudonas „adom“, galime susieti su žodžiu „panašus“, (adame) אדמה.
Tai – „susilyginimas su viršutiniu“.
Kaip parašyta pas pranašą Ješajahu,
kad žmogus turi būti:
„Panašus į aukštesnį (Kūrėją)“ (Izaijas 14 – 14).


Iš tikro „raudona karvė“ reiškia,
kad žmogus turi trokšti „susilyginti“ su aukštesniuoju (Kūrėju).
Ir kaip„raudonos karvės“ įstatymas yra „chok“,
t. y. nesvarstomas, nesuprantamas mūsų dabartinei logikai,
taip ir žmogaus santykiai su Kūrėju turi būti virš dabartinės „aukso veršio“ logikos.
Todėl Toros išminčiai sako mums,
kad net mažiausią „žingsnelį“ tiesos link žmogus gali padaryti tik šiuo „neracionaliu“ principu,
t. y. kova su savo „egoistine“ prigimtimi.