Yra žinoma, jog žodis Chanuka חנוכה sudarytas iš raidžių חנו
כ״ה.
Pagal paprastą aiškinimą, חנו כ״ה „chanu ka” galima išversti: „25 dieną
ilsėjosi nuo savo priešų (חנו – ilsėjosi, כ = 20; ה = 5)”.
O ravas
Baruchas Šalomas paaiškino taip:
Žmoguje veikia dvi jėgos: viena – sąlygojimo (atidavimo) artimui jėga, o
kita – gavimo jėga.
Ir kad ateitų prie susijungimo su Kūrėju, žmogus visus veiksmus turi
atlikti su
intencija padaryti malonumą savo artimui, t.y. iš meilės artimui.
Todėl darbas Kūrėjui skirstosi į dvi dalis: iš pradžių visos žmogaus
pastangos turi būti nukreiptos ištaisyti lengviausiai ištaisomą dalyką, tai
yra, savo sąlygojimo
veiksmus.
Žmogui užsiimant sąlygojimu, daug lengviau padaryti intenciją, kad
visi
šie veiksmai būtų iš tiesų artimo, o ne savo naudai ir malonumui.
Ir kai
žmogus užbaigia šį darbą, tada ateina antroji dvasinio darbo pakopa,
kai žmogus turi pradėti gauti malonumą, bet ne dėl savęs, o tik iš meilės
Kūrėjui, nes Kūrėjas nori, jog žmogus mėgautųsi.
Chanukos pakopa – tai sąlygojimo indų ištaisymas, ir tai vadinasi „lišma“.
Apie
tai pasakyta: „Vien žiūrėti į jas ir nesinaudoti jomis“.
Tai reiškia sąlygojimo
veiksmus, be malonumo ir naudos sau gavimo.
Ir tai aspektas „חנו“.
Baal aSulamas pasakė:
„Kartais,
po daugelio dienų įtemptos kovos, vadai leidžia savo kariams pailsėti.
Yra
kvailių, galvojančių, jog karas jau baigėsi.
Tačiau protingesni suvokia, jog tai tik poilsis, skirtas atgauti jėgas, po
kurio vėl reikia eiti pirmyn ir
tęsti kovą.
Paaiškinimas: חנו כ״ה išreiškia šventės prasmę, t.y. vien tik sąlygojimo indų ištaisymą.
Ir po
to, kai pavyksta tai padaryti, ateina poilsis.
Tačiau tai dar nėra karo
pabaiga, nes dar reikia ištaisyti kitus indus – gavimo dėl sąlygojimo indus.
Todėl
Chanuka vadinasi „sugrįžimas iš baimės“, ir tai dar nėra tobulas aspektas.
Tuo
tarpu Purimas jau išreiškia „sugrįžimą iš meilės“, nes jo metu dėka
„pasninko ir šauksmo Kūrėjui“ ištaisomi ir gavimo dėl sąlygojimo indai.
Mokėmės, jog tikėjimo ir sąlygojimo aspektai yra tapatūs.
Tai reiškia, kad
kaip graikai žmogaus viduje kovoja prieš sąlygojimą, taip jie kovoja ir prieš
tikėjimą.
Ir tai aspektas „Jie pralaužė bokštų sienas“.
Tikėjimas – tai siena,
sauganti žmogų nuo visų „svetimų“ minčių.
O graikai savo „žinojimu“ pralaužė
tikėjimo sienas ir suteršė žmoguje
esantį šventumą, vadinamą „aliejus“.
Kaip
žinia, graikai ypač aukštino ir vystė protą ir filosofiją.
Tuo tarpu tikėjimą,
kuris yra priešingas protui, jie laikė niekingu ir atstumiančiu dalyku.
Žmoguje yra tokia savybė, kuri nori panaikinti visą šventumo valdymą ir
veikimą, kuris
yra nepriimtinas tiek bendrai žmogaus protui, tiek šiuolaikinio žmogaus protui.
Iš tikrųjų, vidiniu aspektu, tai buvo karo su „graikais“ žmogaus viduje
esmė, nes jie iš visų jėgų priešinosi šventumo pastatymui ir norėjo
sunaikinti norą sąlygoti ir tikėjimą.
1991 metų Chanukos metu ravas Baruchas pasakė:
„Chanuka ir Purimas bei
kitos šventės yra tam, kad nebūtų paslėpimo.
Tai atvėrimas iš Kūrėjo, kuris parodo
mums, jog gyvenimas yra
Toroje ir priedermių vykdyme.