kryptis – Baal Sulamas (Baal Sulamo)
Vidinės toros studijų centras, vidinės Toros mokymo namai
  • הא לחמא עניא די אכלו אבהתנא בארעא דמצרים. כל דכפין ייתי ויכול, כל דצריך ייתי ויפסח. השתא הכא, לשנה הבאה בארעא דישראל. השתא עבדי, לשנה הבאה בני חורין. הגדה של פסח Štai vargo duona, kurią valgė mano tėvai Egipto žemėje. Kiekvienas norintis gali ateiti ir valgyti, kiekvienas norintis atlikti Pesachą (Peršokimą), gali ateiti ir atlikti. Šiandien – čia, rytoj – Izraelio žemėje. Šiandien – vergai, rytoj – laisvi. (Pesacho Hagada)
  • !חג פסח כשר ושמח Linksmo ir košerinio Pesacho!

Praktinė Halacha (Įstatymai) 

Aukojimai ir dešimtinės תרומות ומעשרות

I. M. Lav

 
 
 

Uždaryti užduotį

Kaip atskiriami Aukojimai ir dešimtinės šiandien?

 Paskutiniai שמטה metai (Izraelio šalyje laiko ciklą sudaro 7 metai. Septinti metai vadinasi שמטה (atšaukimas, anuliavimas). Tais metais žemė nėra dirbama ir neatskiriama Aukojimai ir dešimtinės) buvo 5747 (1986-1987), o artimiausi – 5775 (2014-2015). Remiantis tuo, tampa aišku, kokiais metais atskiriamos vieni ar kiti Aukojimai ir dešimtinės.

Didelėse maisto pramonės įmonėse ir didmeninėje žemės ūkio produktų prekyboje reikiamu Aukojimų ir dešimtinių atskyrimu rūpinasi vietinis rabinatas. Kas liečia žemdirbius, kurie parduoda savo produkciją ir pirkėjus, kurie ją perka ne iš centralizuotų prekybos tinklų, tai jie turi pasirūpinti Aukojimų ir dešimtinių atskyrimu patys.

Žemės ūkio produkcija, nuo kurios nebuvo atskirta Aukojimai ir dešimtinės, vadinama תבל tevel ir jos valgyti negalima. Produktai, apie kuriuos nėra tiksliai žinoma, ar nuo jų atskirta Aukojimai ir dešimtinės, vadinami dmai, nuo aramėjiško išsireiškimo da mai? – „kas tai?“. Nuo tokių produktų taip pat turi būti atskirta Aukojimai ir dešimtinės, tačiau palaiminimas tuo atveju nesakomas.

Aukojimus ir dešimtines atskiria derliaus šeimininkė. Ir ta dalis, kuri tada tampa draudžiama maistui, sudaro truputį daugiau nei 1%. Jei ji atskiriama nuo tevel, sakomas palaiminimas Palaimintas Tu... liepęs atskirti Aukojimus ir dešimtines”.

Tas „truputis“, kuris viršija 1% atskiriamoje derliaus dalyje – tai Didysis aukojimas. Jį atskiriant, būtina nurodyti vietą, kurioje jis randasi, pvz.: „šiaurė“. O pats 1% kartu su 9 tokiomis pačiomis dalimis, esančiomis ten (t.y. derliaus „šiaurėje“), viso 10% derliaus – tai Pirmoji dešimtinė.

Vadinasi, Pirmoji dešimtinė yra sudaryta iš dviejų dalių: vienos atskiros kartu su Didžiuoju aukojimu ir devynių, likusių bendroje derliaus masėje, bet atskirtų žodžiu.

Ta viena dalis - 10% nuo Pirmoji dešimtinė – dabar vadinama Aukojimas nuo dešimtinės. Ji taip pat uždrausta maistui. Bet likusios devynios Pirmosios dešimtinės dalys maistui yra leidžiamos.

Atskiriant Antrąją dešimtinę (1, 2, 4 ir 5-tais septynmečio metais) arba Dešimtinę vargšams (3 ir 6-tais metais)  – jei atskiriama nuo tevel, pasakomas palaiminimas: „Palaimintas Tu... liepęs mums išpirkti Antrąją dešimtinę“. Antroji dešimtinė praktiškai nėra atskiriama nuo pagrindinio derliaus, todėl kad ji vis tiek yra išperkama (juk jos negalima dabar nuvežti į Jeruzalę) – ji yra atskiriamas tik žodžiu.

 

Kaip išperka dešimtines?

 Pagal Toros įstatymą, išperkant Aukojimus ir dešimtines, šeimininkas turi pridėti prie tos sumos dar 1/5 jos dalį (20%). Į kokią būtent pinigų sumą išperkama Antroji dešimtinė, Tora nenurodo. Todėl mūsų dienomis, kai nėra galimybės suvalgyti Antrąją dešimtinę ritualiniame švarume, ji visa išperkama į vieną פרוטה (ankstesnis izraelitų piniginis vienetas; smulki pinigų suma, „centas“), į kurią įeina ir 20 procentų priedas.

3 ir 6-tais metais vietoje Antrosios dešimtinės, atskiriama Dešimtinė vargšams. Jei derlius – תבל (Žemės ūkio produkcija, nuo kurios nebuvo atskirta Aukojimai ir dešimtinės), tai reikia ne tik atskirti Dešimtinę vargšams, bet ir atiduoti ją vargšams.