Makabiečių pergalė - vienas įspūdingiausių stebuklų judajizmo
istorijoje. Ne veltui paminėjimas apie jį įėjo į maldą „Šmone-esre“,
skaitomą Chanukos dienomis: „...o Tu iš didelės Savo malonės užstojai
juos, tapai teisėju jų ginče, atkeršijai jiems, atidavei stiprius į
silpnųjų rankas, gausius - į rankas tų, kurių nedaug, netyrus - į
tyrųjų, nuodėmingus - į teisuolių rankas, piktadarius - į rankas tų,
kurie mokosi Tavo Toros...“.
Karas su graikais nebuvo vien tik
fizinis karas. Tai nebuvo karas dėl valdžios, teritorijų, ribų
praplėtimą, bet už dvasinę laisvę, už dvasinę nepriklausomybę nuo
svetimų įtakų.
Pirmoji pergalė buvo pasiekta 25 kislevo mėnesio dieną. Ši data užšifruota pačiame šventės pavadinime: žodį חנו כ״ה chanu ka
galima išversti taip: ilsėjosi „כ“-„ ה“, t.y. 25 dieną (כ = 20 ; ה =
5). Tą dieną Chašmoniečiai įėjo į Jeruzalės Šventyklą tam, kad apvalyti
ją ir pašventinti, bei tam, kad atstatyti joje tarnavimą Kūrėjui. Viena
pagrindine tarnavimo Kūrėjui priemone buvo aukuras - visiškos judėjų
dvasinės nepriklausomybės simbolis. Ir taip pasakojama pirmoje
Makabiečių knygoje: „Ir atsikėlė jie anksti ryte ir paaukojo ant naujo
aukuro deginamąsias aukas, kaip priklauso. Jie pašventino tą dieną
aukurą, pastatytą vietoje graikų išniekinto, ir šlovino Kūrėją,
pritariant arfos, birbynės ir būgnų garsams. Visi puolė ant žemės prieš
Kūrėją, dėkodami Jam už tai, kad davė jėgų ir drąsos. Ir aštuonias
dienas vyko aukuro pašventinimas, su dideliu džiaugsmu aukojant
deginamąsias ir padėkos aukas. Ir buvo didelis džiaugsmas tautoje. Ir
įsakė Nekuda ir jo broliai, kartu su visa bendruomene, švęsti aukuro
pašventinimą kiekvienais metais aštuonias dienas, pradedant nuo 25
kislevo dienos, šlovinant Kūrėją ir dėkojant Jam... Pasak antros
Makabiečių knygos, Chanukos šventimas nustatytas pagal aštuonių dienų
Šventyklos pašventinimo pavyzdį, kurį nurodė karalius Šlomo.
Mūsų laikais Chanuka pažymima uždegant žvakes, skaitant „Halelį“ ir dėkingumo maldą „Al anisim“ („Už stebuklus“).
Žvakių uždegimo tvarka
Kiek žvakių degama per Chanuką? Pagal Talmudą, buvo keletas papročių: „Štai kokia Chanukos žvakių uždegimo priedermės esmė: viena žvakutė namams, o puikus priedermės įvykdymas - kiekvienam šeimos nariui. Jei norima dar geriau atlikti šią priedermę, tai Šamajaus mokykla sako: pirmą dieną uždegamos aštuonios žvakės ir kiekvieną dieną jų kiekis yra mažinamas, tuo tarpu Hilelio mokykla sako: pirmą dieną viena žvakutė, o kiekvieną sekančią dieną pridedama po vieną“. Dabar yra laikomasi Hilelio mokyklos nurodymų ir pirmąjį Chanukos vakarą yra uždegama viena žvakutė, antrąją - dvi, trečią - trys ir t.t. iki kol aštuntą dieną jau degamos aštuonios žvakės. Tam yra naudojama speciali žvakidė - „chanukija“, kurioje yra aštuonios vietos. Kas stengiasi įvykdyti šią priedermę itin puikiai, skiria po „chanukiją“ kiekvienam šeimos nariui.
Chanukos žvakių uždegimo laikas - nakties pradžia, iškart po „Maariv“ maldos. Kai kas nesulaukia nakties ir dega žvakes nusileidus saulei, tik sutemus. Kiekviena žvakutė turi degti ne mažiau pusvalandį. „Chanukija“ statoma į tokią vietą, kur ją galėtų visi matyti, todėl, kad pagrindinis priedermės tikslas - žinios apie stebuklą, kurį padarė Kūrėjas, skleidimas. Chanukos žvakių šviesa negalima naudotis jokiam kitam tikslui. Yra paprotys statyti „chanukiją“ prie įėjimo į namus: kairėje, priešais „mezuzą“, kuri yra pritvirtinta dešinėje pusėje prie staktos, tad išeina, jog įeinantis į namus tampa apsuptas priedermėmis. Geriausias šios priedermės įvykdymo būdas - uždegti aliejumi užpildomą žvakidę - juk Chanukos stebuklas Šventykloje įvyko būtent su ąsočiu alyvuogių aliejaus. Tačiau pilnai galima degti ir parafino ar vaško žvakes. Žvakės uždegamos nuo specialios žvakidės arba žvakės, vadinamos שמש šamaš - „tarnas“. Ji reikalinga ne tik tam, kad nereikėtų degti vienos žvakės nuo kitos, bet ir dėl apšvietimo - juk Chanukos žvakių šviesa negalima naudotis kasdieniškiems reikalams.