kryptis – Baal Sulamas (Baal Sulamo)
Vidinės toros studijų centras, vidinės Toros mokymo namai
  • „Toks bus raupsuoto (žmogaus) įstatymas, jo išsityrinimo dieną, jis turi būti nuvestas pas koheną. Ir išeis kohenas iš stovyklos, ir apžiūrės kohenas, ir štai – išgijo raupsuotas nuo savo raupsų“ (Vajikra 14 – 2, 3).
  • !שבת שלום
  • Šabat Šalom!

Praktinė Halacha (Įstatymai) 

„Kidušas“ ir dienos trapeza

I. M. Lav

 
 
 

Uždaryti užduotį

 



Pranašas Ješaja prisakė mums mėgautis Šabatu, todėl Halacha draudžia laikytis pasninko per Šabatą, netgi iki vidurdienio.

Vadinasi, dar iki to laiko reikia pagerbti Šabatą maistu ir gėrimu.

Kaip ir išvakarėse vakare, negalima nieko valgyti ir gerti iki „Kidušo“, kuris šį kartą sudarytas tik iš vieno palaiminimo – palaiminimo vynui.

Tačiau priimta prieš tai pasakyti tam tikras citatas iš Toros ir pranašų knygų, susijusias su Šabatu: „Ir tegu laikosi Šabato Izraelio sūnūs... Jis – Mano duotas amžinas ženklas Izraelio sūnums to, kad šešias dienas kūrė Kūrėjas dangų ir žemę...“; „Prisimink Šabato dieną, kad pašventintum ją... Todėl palaimino Kūrėjas septintą dieną ir pašventino ją“ – vieną iš Dešimties priedermių, išgirstų ant Sinajaus kalno.

Paplitusi klaida – apsiriboti tik žodžiais „Todėl palaimino Kūrėjas...“: tai tik eilutės iš Toros pabaiga, o kada cituojama ne visa eilutė, draudžiama pilnai ištarti Kūrėjo vardą, – todėl reikia pasakyti visą eilutę.

„Kidušą“ Šabato dieną reikia atlikti prie taurės vyno – kaip ir per „Kidušą“ Šabato vakarą.

Tačiau daugelis dienos „Kidušą“ atlieka ir su kitu stipriu gėrimu – konjaku, likeriu ir t.t. Aišku, tais atvejais tariamas palaiminimas „pagal Kurio žodį viskas atsirado“, o ne „kuriantis vynuogės vaisių“.

Tuoj pat po „Kidušo“ reikia užkąsti kokio tai miltinio gaminio, arba pradėti pilną trapezą, antrą iš eilės, todėl kad „Kidušas“ atliekamas tik ten, kur po to yra valgoma.

Jei „Kidušas“ atliekamas sinagogoje – ypatingai tais atvejais, kai su ta diena susijęs koks nors džiaugsmingas įvykis („bar – micva“, jaunikio iškvietimas Toros skaitymui, vardo dukteriai suteikimas) – reikėtų nepamiršti pasakyti galutinį palaiminimą po valgio – tą, kuris sakomas priklausomai nuo valgio ar gėrimo rūšies.

Aišku, jei buvo tikra trapeza – kai prieš valgį buvo ritualinis rankų apsiplovimas ir buvo valgoma duona – po jos reikia skaityti „Birkat amazon“.

Atidumas reikalingas ir bendrai visų šventinių linksmybių metu, kada žmogus gali užsimiršti ir nepasakyti palaiminimo po valgio. 

Šabato dienos trapeza pagal Halacha svarbesnė, nei vakarinė, kaip sakoma Šabato dainose: „Sočiai valgyk ir skaniai gerk – nes Kūrėjas duos visiems, kas Jam ištikimas, rūbą apsirengimui ir duonos valgiui, mėsos ir žuvies, ir visų rūšių skanėstų“, nes „ši diena vertinama labiau už kitas, nes šią dieną nutraukė savo darbą visų pasaulių Tvirtovė“.

Šios dainos ir Toros žodžiai lydi Šabato trapezą.